Veneen osto | Käytetyn kauppa-aluksen kaupasta ulkomailla

Kauppa-aluksen ostosta ulkomailta

Ostettaessa käytettyä kauppa-alusta tai venettä ulkomailta kaupan osapuolten on syytä huomioida, että kauppa-alus markkinoilla on käytössä muutama vakioehtopohjainen sopimusmalli, kuten norjalaiset myyntiehdot 1993 (SALEFORM 1993), mitkä määrittävät miten kansainväliset markkinapaikat käytännössä toimivat.

Kansainvälisiä kauppa-alusmarkkinoita hallitsevista vakioehdoista

Norjalaiset myyntiehdot on laatinut alkujaan Norjan Varustamoliitto. Niitä kutsutaan Norwegian Sale Form Memorandum of Agreement (ʺNSFʺ). Kyseiset ehdot ovat sittemmin tulleet laajalti käyttöön, koska BIMCO (Baltic and International Maritime Council) on hyväksynyt ja ottanut ehdot käyttöön.

Norjalaisia myyntiehtoja on säännöllisesti päivitetty ja viimeiset versiot kyseisistä ehdoista ovat vuosilta 2012 (SALEFORM 2012) sekä 1993 (SALEFORM 1993). Ehtojen eri versiot eroavat keskenään merkittävästi mm. määritelmien, bunkkerinmaksun sekä luovutuksen yhteydessä toimitettavien asiakirjojen osalta.

Lisäksi kansainvälisillä markkinoilla on käytössä muita vakiosopimusehtoja, joista laajiten käytössä ovat Japanin Varustamoliiton laatimat NIPPONSALE 1999 ehdot. Ehdot ovat toiseksi yleisimmät kauppa-aluskaupassa käytetyt ehdot SALESFORM:in jälkeen. Nämä ehdot ovat laajalti käytössä Aasiassa.

Tämän lisäksi markkinoilla ovat käytössä täysin uudet Singaporen vakioehtoiset sopimusehdot (Singapore Ship Sale Form (SSF). Kyseiset ehdot on otettu käyttöön 2011. Näiden ehtojen laadinnan tarkoituksena on ollut, että ehdot selventäisivät niitä ongelmia mitä NSF SALEFORM 1993 osalta markkinoilla on havaittu.

Kauppa-alus kaupan keskiössä niin uusien alusten kuin käytettyjen alusten kaupassa ovat edellä mainitut vakioehdot. Ehtojen tulkinta-apuna on laaja oikeuskäytäntö. Lähtökohtaisesti vakioehdoissa soveltuvana lakina on Englannin laki. Vastaavasti erimielisyydet ratkaistaan välimiesmenettelyssä ellei toisin sovita.

Vakiehtojen käyttö ja sopimuksen laadinta

Riippumatta siitä mitä edellä mainittuja vakioehtoja päädytään käyttämään kauppa-aluskaupan yhteydessä, on syytä muistuttaa ja huomioida, että vakioehdot ovat sopimusneuvottelujen lähtökohta. Jokaisella kaupalla on omat erityispiirteensä. Tästä syystä yksikään vakioehtoinen sopimuskokonaisuus ei suoraan ole käytettävissä yksittäisessä kaupassa. Tärkeintä mitä osapuolten tulee huomioida kauppasopimusta viimeisteltäessä on, että aluksen omistaja/ostaja (varustamo) yhdessä neuvonantajiensa kanssa varmistavat, että viimeistelty kauppasopimus vastaa sitä kaupallista sopimusta, minkä osapuolet ovat neuvotelleet.

Tahtoessanne keskustella tässä artikkelissa käsitellyistä kauppa-aluskaupan erityiskysymyksistä tai teillä on muuta kysyttävää omaisuuden kauppaan liittyen, pyydämme olemaan yhteydessä toimistomme alla mainittuun yhteyshenkilöön tai vakioyhteyshenkilöösi. Vastaamme mielellämme tiedusteluihinne.

Meistä | LKOS Law Office

LKOS Law Office avustaa säännöllisesti kansainvälisen kaupan kuin kuljetusoikeuden erityiskysymyksissä. Olemme kuljetusoikeuden sekä merioikeuden erikoisosaaja. Tarjoamme asiakkaillemme myös trade compliance -palvelua kansainvälisen kaupan tueksi. LKOS Law Office on NewLaw liikejuridiikan boutique toimisto.

Lisätietoa tästä aiheesta kuin palveluistamme saat olemalla yhteydessä asiantuntijoihimme sähköpostilla tai puhelimitse (+358 40 672 4285).

Lawyer LKOS Law officeAsiantuntijamme tämän artikkelin aihealueelta on Oscari Seppälä. Tutustu myös hänen LinkedIn profiiliinsa.

Tahtoessasi saada viimeisimmät uutisemme suoraan tiedoksesi seuraa meitä LinkedInissä.

*Artikkeli on tarkoitettu informaatioksi eikä ole tarkoitettu oikeudelliseksi neuvoksi.