KKO 2025:99 – Ajopiirturi, metsäkoneurakointi ja metsätaloutta harjoittava yritys | LKOS Law Office
KKO 2025:99 – Ajopiirturin käyttövelvollisuus metsäkoneurakoinnissa täsmentyi
Korkein oikeus antoi 20.11.2025 ennakkoratkaisun KKO 2025:99, joka selkeyttää, milloin metsäkoneurakointia harjoittava yritys voi vapautua ajopiirturin käyttövelvollisuudesta tieliikenteen sosiaalilainsäädännön nojalla. Ratkaisulla on huomattavaa käytännön merkitystä metsäkoneurakointiyrityksille, kuljetus- ja logistiikkayrityksille sekä työnantajille, jotka vastaavat kuljettajien ajo- ja lepoaikasääntelyn noudattamisesta ja kuljetusalan compliance-vaatimuksista.
1. Tausta – mistä tapauksessa oli kyse?
A oli kuljettanut B Oy:n omistamalla kuorma-autolla hakkuukonetta alle sadan kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta hakkuutyömaalle. Kuorma-autossa ei ollut ajopiirturia. Syyttäjä katsoi, että kuljetus kuului ajopiirturin käyttöpakon piiriin ja että A oli syyllistynyt tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomiseen.
Alempien oikeusasteiden mukaan B Oy ei ollut valtioneuvoston asetuksessa tarkoitettu metsätaloutta harjoittava yritys, koska se ei omistanut metsää, vaan tarjosi metsäkoneurakointipalvelua muille. Tämän vuoksi poikkeusta ajopiirturin käyttöpakosta ei katsottu sovellettavaksi.
2. KKO:n ratkaisu: metsäkoneurakointi on metsätaloutta
Korkein oikeus kumosi käräjäoikeuden ja hovioikeuden tuomiot ja hylkäsi syytteen. KKO katsoi, että:
- metsätalous käsittää sekä puuston kasvattamisen että puunkorjuun
- puunkorjuu on metsätaloutta riippumatta siitä, omistaako yritys metsää
- metsäkoneurakointia tarjoava B Oy on siten metsätaloutta harjoittava yritys valtioneuvoston asetuksen tarkoittamalla tavalla
KKO nojautui ajo- ja lepoaika-asetuksen (EY) N:o 561/2006 ja ajopiirturiasetuksen (EU) N:o 165/2014 tavoitteisiin sekä unionin tuomioistuimen vakiintuneisiin linjauksiin poikkeussäännösten tulkinnasta. Poikkeusta ei tule tulkita laajemmin kuin on tarpeen, mutta tulkinnan on oltava yhteensopiva sääntelyn kilpailu- ja turvallisuustavoitteiden kanssa.
3. Oma yritystoiminta – milloin kuljetus kuuluu poikkeuksen piiriin?
Ratkaisussa arvioitiin myös, oliko hakkuukoneen siirtäminen työmaalle B Oy:n omaa yritystoimintaa. KKO totesi, että:
- kuljetuksen ainoa tarkoitus oli siirtää metsätyökone yrityksen omaan puunkorjuutehtävään
- kuljetus oli metsätyöhön nähden toissijaista ja välttämätöntä
- tällaiselle erilliselle kuljetuspalvelulle ei käytännössä ole kilpailevia markkinoita, joilla poikkeus vääristäisi kilpailua
Korkein oikeus katsoi, että ajoneuvoa oli käytetty yrityksen omassa metsätalousliiketoiminnassa. Ajoneuvo oli siten vapautettu ajopiirturin käyttövelvollisuudesta, kun muut edellytykset (mm. enintään 100 km etäisyys) täyttyivät.
4. Mitä ratkaisu merkitsee yrityksille?
Ennakkoratkaisulla on käytännön vaikutuksia erityisesti:
- metsäkoneurakointia ja puunkorjuuta harjoittaville yrityksille – selkeämpi linjaus ajopiirturin käyttövelvollisuuden poikkeuksesta
- kuljetus- ja logistiikkayrityksille – ohjeistusta kuljetusten kuulumisesta tieliikenteen sosiaalilainsäädännön piiriin
- työnantajille ja fleet-vastuullisille – parempi ennakoitavuus kuljettajien rikosoikeudellisista riskeistä ja compliance-vaatimuksista
- vakuutus- ja vastuuriidoissa – selkeämpi viitekehys, kun ajopiirturin käyttö vaikuttaa vastuun arviointiin
Ratkaisu täydentää jo ennestään tiukkaa ja moniulotteista sääntelykokonaisuutta, joka koskee raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikoja, ajopiirturin käyttöä, kuljettajien työoloja ja liikenneturvallisuutta. Yritysten on entistä tärkeämpää varmistaa, että kuljetusjärjestelyt, sopimukset, sisäiset ohjeet ja ohjausjärjestelmät ovat ajan tasalla.
Lisätietoa aihepiiriin liittyvistä lakipalveluista löydät logistiikka-, kuljetus- ja merioikeuden palvelusivultamme.
Tarvitsetko apua ajopiirturi- ja kuljetusoikeuskysymyksissä?
Autamme yrityksiä tulkitsemaan ja soveltamaan tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöä, EU-sääntelyä sekä kansallista liikennepalvelulakia käytännön liiketoiminnassa – olipa kyse metsäkoneurakoinnista, kuljetus- ja logistiikkapalveluista tai laajemmista vastuu- ja vakuutusriidoista.
Jos haluat keskustella siitä, miten KKO 2025:99 vaikuttaa juuri teidän kuljetus- tai metsätalousliiketoimintaanne, ota yhteyttä logistiikka-, kuljetus- ja merioikeuden asiantuntijoihimme.
Hakusanat: ajopiirturi, ajopiirturin käyttöpakko, ajo- ja lepoaikasääntely, metsäkoneurakointi, metsätalouskuljetukset, tieliikenteen sosiaalilainsäädäntö, kuljetusalan compliance, kuljetusoikeus, logistiikkalainsäädäntö, LKOS Law Office.