Siirry pääsisältöön
  • ENG
  • FIN
LKOS Law Office
  • Etusivu
  • Henkilöstömme
    • Oscari Seppälä
    • Liene Krumina
    • Elvira Vainio
    • Ieva Azanda
  • Palvelumme
    • Sopimusoikeus
    • Yhtiöoikeus
    • Oikeudenkäynti | Riidanratkaisu
    • Työoikeus
    • ESG
    • Vakuutusoikeus
    • Tullaus
    • Pakotteet | Kansainvälinen kauppa
    • Legal Gym
    • Yrityskauppa
    • Logistiikka | Kuljetusoikeus | Merioikeus
    • Baltic Desk
    • Pro Bono
  • Asiakastarinat
  • Uutiset
  • Yhteystiedot
  • Meistä

KKO 2025:99 – Ajopiirturi, metsäkoneurakointi ja metsätaloutta harjoittava yritys | LKOS Law Office

marraskuu 20, 2025 klo 11:50

KKO 2025:99 – Ajopiirturin käyttövelvollisuus metsäkoneurakoinnissa täsmentyi

Korkein oikeus antoi 20.11.2025 ennakkoratkaisun KKO 2025:99, joka selkeyttää, milloin metsäkoneurakointia harjoittava yritys voi vapautua ajopiirturin käyttövelvollisuudesta tieliikenteen sosiaalilainsäädännön nojalla. Ratkaisulla on huomattavaa käytännön merkitystä metsäkoneurakointiyrityksille, kuljetus- ja logistiikkayrityksille sekä työnantajille, jotka vastaavat kuljettajien ajo- ja lepoaikasääntelyn noudattamisesta ja kuljetusalan compliance-vaatimuksista.

1. Tausta – mistä tapauksessa oli kyse?

A oli kuljettanut B Oy:n omistamalla kuorma-autolla hakkuukonetta alle sadan kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta hakkuutyömaalle. Kuorma-autossa ei ollut ajopiirturia. Syyttäjä katsoi, että kuljetus kuului ajopiirturin käyttöpakon piiriin ja että A oli syyllistynyt tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomiseen.

Alempien oikeusasteiden mukaan B Oy ei ollut valtioneuvoston asetuksessa tarkoitettu metsätaloutta harjoittava yritys, koska se ei omistanut metsää, vaan tarjosi metsäkoneurakointipalvelua muille. Tämän vuoksi poikkeusta ajopiirturin käyttöpakosta ei katsottu sovellettavaksi.

2. KKO:n ratkaisu: metsäkoneurakointi on metsätaloutta

Korkein oikeus kumosi käräjäoikeuden ja hovioikeuden tuomiot ja hylkäsi syytteen. KKO katsoi, että:

  • metsätalous käsittää sekä puuston kasvattamisen että puunkorjuun
  • puunkorjuu on metsätaloutta riippumatta siitä, omistaako yritys metsää
  • metsäkoneurakointia tarjoava B Oy on siten metsätaloutta harjoittava yritys valtioneuvoston asetuksen tarkoittamalla tavalla

KKO nojautui ajo- ja lepoaika-asetuksen (EY) N:o 561/2006 ja ajopiirturiasetuksen (EU) N:o 165/2014 tavoitteisiin sekä unionin tuomioistuimen vakiintuneisiin linjauksiin poikkeussäännösten tulkinnasta. Poikkeusta ei tule tulkita laajemmin kuin on tarpeen, mutta tulkinnan on oltava yhteensopiva sääntelyn kilpailu- ja turvallisuustavoitteiden kanssa.

3. Oma yritystoiminta – milloin kuljetus kuuluu poikkeuksen piiriin?

Ratkaisussa arvioitiin myös, oliko hakkuukoneen siirtäminen työmaalle B Oy:n omaa yritystoimintaa. KKO totesi, että:

  • kuljetuksen ainoa tarkoitus oli siirtää metsätyökone yrityksen omaan puunkorjuutehtävään
  • kuljetus oli metsätyöhön nähden toissijaista ja välttämätöntä
  • tällaiselle erilliselle kuljetuspalvelulle ei käytännössä ole kilpailevia markkinoita, joilla poikkeus vääristäisi kilpailua

Korkein oikeus katsoi, että ajoneuvoa oli käytetty yrityksen omassa metsätalousliiketoiminnassa. Ajoneuvo oli siten vapautettu ajopiirturin käyttövelvollisuudesta, kun muut edellytykset (mm. enintään 100 km etäisyys) täyttyivät.

4. Mitä ratkaisu merkitsee yrityksille?

Ennakkoratkaisulla on käytännön vaikutuksia erityisesti:

  • metsäkoneurakointia ja puunkorjuuta harjoittaville yrityksille – selkeämpi linjaus ajopiirturin käyttövelvollisuuden poikkeuksesta
  • kuljetus- ja logistiikkayrityksille – ohjeistusta kuljetusten kuulumisesta tieliikenteen sosiaalilainsäädännön piiriin
  • työnantajille ja fleet-vastuullisille – parempi ennakoitavuus kuljettajien rikosoikeudellisista riskeistä ja compliance-vaatimuksista
  • vakuutus- ja vastuuriidoissa – selkeämpi viitekehys, kun ajopiirturin käyttö vaikuttaa vastuun arviointiin

Ratkaisu täydentää jo ennestään tiukkaa ja moniulotteista sääntelykokonaisuutta, joka koskee raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikoja, ajopiirturin käyttöä, kuljettajien työoloja ja liikenneturvallisuutta. Yritysten on entistä tärkeämpää varmistaa, että kuljetusjärjestelyt, sopimukset, sisäiset ohjeet ja ohjausjärjestelmät ovat ajan tasalla.

Lisätietoa aihepiiriin liittyvistä lakipalveluista löydät logistiikka-, kuljetus- ja merioikeuden palvelusivultamme.

Tarvitsetko apua ajopiirturi- ja kuljetusoikeuskysymyksissä?

Autamme yrityksiä tulkitsemaan ja soveltamaan tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöä, EU-sääntelyä sekä kansallista liikennepalvelulakia käytännön liiketoiminnassa – olipa kyse metsäkoneurakoinnista, kuljetus- ja logistiikkapalveluista tai laajemmista vastuu- ja vakuutusriidoista.

Jos haluat keskustella siitä, miten KKO 2025:99 vaikuttaa juuri teidän kuljetus- tai metsätalousliiketoimintaanne, ota yhteyttä logistiikka-, kuljetus- ja merioikeuden asiantuntijoihimme.

Hakusanat: ajopiirturi, ajopiirturin käyttöpakko, ajo- ja lepoaikasääntely, metsäkoneurakointi, metsätalouskuljetukset, tieliikenteen sosiaalilainsäädäntö, kuljetusalan compliance, kuljetusoikeus, logistiikkalainsäädäntö, LKOS Law Office.

Uusimmat julkaisut

  • EU:n tulliuudistus 2026–2037 – mitä muuttuu, milloin ja miten yritysten kannattaa varautua?
    2 joulukuuta, 2025
  • KKO 2025:99 – Ajopiirturi, metsäkoneurakointi ja metsätaloutta harjoittava yritys | LKOS Law Office
    20 marraskuuta, 2025
  • KKO 2025:98 – Miten tuhoutuneen rakennuksen vahingonkorvaus määritetään?
    20 marraskuuta, 2025
  • Osakkaamme puhumassa Teknologia 2025 -tapahtumassa | Sääntely on mahdollisuus teknologiayrityksille
    31 lokakuuta, 2025
  • Lausuntopyyntö: Sääntelytoimia kuljetusalan toimintaedellytysten parantamiseksi
    23 lokakuuta, 2025
  • EU:n ja Yhdysvaltojen alustavasta tullisopimuksesta
    6 elokuuta, 2025
  • Osakkaamme Oscari Seppälä Dow Jones -lehden haastattelussa | Suomi EU:n kärkitoimija pakotteiden valvonnassa
    1 elokuuta, 2025

LKOS LAW Office uutiset

Löydät täältä viimeisimmät uutisemme sekä uusimmat tiedot lainsäädännön muutoksista. 

Tilaa ohesta uutiskirjeemme saadaksesi viimeisimmät tiedot lainsäädäntömuutoksista kuin uutisemme sähköpostiisi.

Ole yhteydessä. Kerromme mielellämme lisää viimeaikaisista tapahtumista.

Asiantuntijamme käytettävissäsi. Tutustu tarkemmin liikejuridiikan osaajiimme.

LKOS Law Office Oy I office(at)lkoslaw.fi I Business ID 2666655-6
LKOS Law Office Oy website is intended for information purposes only. It should not be relied upon as legal advice nor should it be used as a basis for any action or decision.
Copyright © LKOS Law Office Oy 2016-2025 - All rights reserved.
Privacy and cookie policy | Yleiset ehdot