Siirry pääsisältöön
  • ENG
  • FIN
LKOS Law Office
  • Etusivu
  • Henkilöstömme
    • Oscari Seppälä
    • Liene Krumina
    • Elvira Vainio
    • Ieva Azanda
  • Palvelumme
    • Sopimusoikeus
    • Yhtiöoikeus
    • Oikeudenkäynti | Riidanratkaisu
    • Työoikeus
    • ESG
    • Vakuutusoikeus
    • Tullaus
    • Pakotteet | Kansainvälinen kauppa
    • Legal Gym
    • Yrityskauppa
    • Logistiikka | Kuljetusoikeus | Merioikeus
    • Baltic Desk
    • Pro Bono
  • Asiakastarinat
  • Uutiset
  • Yhteystiedot
  • Meistä

Kuinka varautua raskaan liikenteen tienvarsitarkastuksiin

lokakuu 2, 2024 klo 2:41

Kuinka varautua raskaan liikenteen tienvarsitarkastuksiin | Mistä seikoista liikennöitsijän kuin kuljettajan tulee olla tietoinen

Raskaan liikenteen tienvarsitarkastuksia toteutetaan säännöllisesti poliisin kuin tullin toimesta. Lähtökohtaisesti poliisilla ja toimivaltaisilla viranomaisilla on lähes rajoittamattomat oikeudet suorittaa mm. raskaan liikenteen tarkastuksia sekä valvontaa tienvarressa. Siksi on tärkeää, että liikennöitsijät sekä kuljettajat ovat tietoisia siitä, mitä asiakirjoja tulee ajoneuvossa olla läsnä kuin niistä vaatimuksista, mitä ajoneuvon tulee täyttää. Poliisin oikeus suorittaa tarkastuksia tienpäällä perustuu poliisilain (872/2011) säännöksiin.

Ulkomaisia lähetettyjä kuljettajia koskevana vaatimuksena lisäksi on, että kuljettajalla on mukanaan, saatavilla ja tarkastettavissa seuraavat asiakirjat: kopio lähettämisilmoituksesta (sähköisenä tai paperilla), todiste toisessa EU-maassa suoritettavasta kuljetuksesta (esim. rahtikirja) sekä ajopiirturitiedot.

Ulkomaisia kuljettajia pidetään lähetettyinä työntekijöinä, kun he suorittavat seuraavia toimintoja: a) kabotaasiliikennettä, jossa johonkin EU-maahan sijoittautuneen liikenteenharjoittajan palveluksessa oleva kuljettaja työskentelee tilapäisesti toisen EU-maan sisäisessä liikenteessä tai b) kolmansien maiden välistä liikennettä, jossa kuljettaja työskentelee kahden EU-maan tai jonkin EU-maan ja EU:n ulkopuolisen maan välisessä liikenteessä, ja hänen työnantajansa on sijoittautunut näiden maiden ulkopuolelle.

Raskaan liikenteen ajoneuvon vaatimuksista

Tieliikennelaissa (267/1981) säädetään, miten liikenne teillä järjestetään. Teknisen tienvarsitarkastuksen sisällöstä säädetään tieliikennelain 70 §:ssä. Tarkastuksessa tarkastetaan ajoneuvon kunto siltä osin kuin se vaikuttaa liikenneturvallisuuteen ja ympäristöön sekä rekisteriin merkityt tiedot. Ajoneuvon tekniseen tarkastukseen soveltuvat lisäksi EU:n direktiivin säännöt.

Teknisessä tarkastuksessa mm. tarkastajan on tarkastettava ajoneuvossa säilytettävä viimeisin katsastustodistus ja teknistä tienvarsitarkastusta koskeva raportti, jos ne on annettu, taikka sähköinen todiste näistä asiakirjoista. Suomessa poliisin tietojen perusteella suoritetaan vuosittain arviolta n. 7.200 - 7.800 tienvarsitarkastusta. Tarkastukset suoritetaan käytännössä viikon aikana saman poliisilaitoksen alueella. Valvontojen määrään vaikuttaa turvallisten ja käyttökelpoisten valvontapaikkojen vähäisyys. Tämä erityisesti talviaikana, milloin kyseisten paikkojen ylläpito on myös heikolla tasolla.

Tieliikennelain 9 §:ssä säädetysti ajoneuvon omistaja tai hänen sijastaan rekisteriin ilmoitettu haltija sekä ajoneuvon kuljettaja ovat vastuussa siitä, että liikenteeseen käytettävä ajoneuvo on liikennekelpoinen ja, jos sitä edellytetään, rekisteröity ja asianmukaisesti katsastettu.

Jos ajoneuvoa kuljettaa sen omistajan tai haltijan työntekijä, työnantajan on huolehdittava siitä, että ajoneuvo on liikennekelpoinen, kun se luovutetaan työntekijän kuljetettavaksi, ja että ajoneuvo tarkastetaan ja huolletaan riittävän usein sen pitämiseksi liikennekelpoisessa kunnossa. Kuljettajan on viipymättä ilmoitettava työnantajalle ajoneuvon kunnossa havaitsemistaan puutteista, joita hän ei voi itse korjata.

Kaupallista liikennettä harjoittavat toimijat

Kaupallista liikennettä harjoitettaessa on ajoneuvossa tarvittaessa oltava mukana voimassa oleva kotimaan liikennelupa tai kuljetuslupa alkuperäisenä taikka yhteisöluvan jäljennös sekä kuljettajatodistus tai vuokrasopimus, sen oikeaksi todistettu jäljennös tai selvitys. Tällainen asiakirja on vaadittaessa esitettävä poliisi-, tulli- tai rajavartiomiehelle.

EU:n sisällä tapahtuvissa kuljetuksista on laadittava kuljetusasiakirja, joka sisältää seuraavat tiedot:

• Lähettäjän nimi ja osoite

• Tavaran tyyppi ja paino

• Kuljetettavan tavaran vastaanottopaikka ja -päivämäärä

• Tavaran sovittu toimituspäivä ja -paikka

• Vastaanottajan nimi ja osoite

Ulkomaisten kabotaasiliikenteessä on poliisin tai muiden viranomaisten pyynnöstä esitettävä edellä mainittujen asiakirjojen lisäksi seuraavat asiakirjat:

• Konossementti, jossa on liikenteenharjoittajan nimi, osoite ja allekirjoitus

• Tavaroiden yleinen nimi

• Pakkausmenetelmän kuvaus

Vaaralliset aineet:

• Tavaran tunnustettu kuvaus

• Pakkausten lukumäärä

• Erityiset merkinnät

• Tavaran bruttopaino

• Ajoneuvossa pitää olla sisällöstä kertovat varoitusmerkit

Lisäksi on tietysti tärkeää, että ajoneuvon mukana on aina asianmukaiset asiakirjat suoritettaessa erikoiskuljetuksia, jätekuljetuksia, vaarallisten aineiden kuljetuksia, rehukuljetuksia, eläinkuljetuksia, elintarvikekuljetuksia jne.

Poliisin suorittama etsintä

Tienvarsitarkastusten yhteydessä on syytä huomioida, että poliisi ei voi ilman perusteltua syytä tehdä varsinaista ajoneuvoetsintää.

Ennen kuin poliisi voi tutkia ajoneuvoa, vaaditaan yleensä poliisin päällystöön kuuluvalta saatava lupa toimeen. Tuomioistuimelta ei siis lupaa tarvitse hankkia. Todettakoon, että tieliikennelaissa säädetään, että kuljettaja on velvollinen noudattamaan poliisimiehen ajoneuvon kunnon, varusteiden ja kuormituksen tarkastamiseksi antamia määräyksiä sekä sallimaan ajoneuvon liikennekelpoisuuden tarkastamisen. Lisäksi moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja on velvollinen vaadittaessa esittämään poliisimiehelle todistuksen ajoneuvon rekisteröinnistä tai muun asiakirjan, jonka hän on velvollinen pitämään mukanaan. Kansallinen lainsäädäntö oikeuttaa ja säätää lisäksi poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen oikeudesta tarkastaa EU-asetuksissa kuljetuksen suorittamiseksi edellytetyt asiakirjat, jos tiedot eivät ole saatavissa teknisen käyttöyhteyden avulla tai muutoin sähköisesti. Lisäksi poliisi-, Tulli- ja rajavartiomies voi keskeyttää kuljetuksen, jos edellä todetut asiakirjat tai tiedot eivät ole saatavissa, jollei ole erityistä syytä sallia kuljetuksen jatkamista.

Lisäksi todettakoon, että ajo- ja lepoaikasäännökset antavat poliisille ja muille toimivaltaisille viranomaisille oikeuden vaatia tai takavarikoida manuaalisia lokeja ja tulosteita digitaalisesta ajopiirturista.

Kuljetusyrityksen vastuu kyseisten säännösten noudattamisessa on aina ensisijaista. Aikatauluttajan vastuu on selkein siinä tapauksessa, että hän hoitaa kuljetusyrityksen kuljettajan tai kuljettajien kaikkien ajosuoritteiden jakamisen tai kuljetuksen kiireellisyys ja perillä olovelvoite selkeästi ilmenee kuljetusasiakirjoista.

Kuljetusyritysten, lähettäjien, huolitsijoiden, matkanjärjestäjien, hankkijoiden, alihankkijoiden ja kuljettajia välittävien toimistojen on varmistettava, että sopimusperusteiset liikenteen aikataulut ovat asetuksen mukaiset ja lepoaikoja voidaan noudattaa.

Oikeuskäytännöstä

Korkein oikeus on ratkaisussaan (KKO 2011:4) ottanut kantaa tilanteeseen, missä kuorma-auton ajopiirturista oli puuttunut tulostuspaperi, minkä johdosta ajopiirturiasetuksen edellyttämiä tietoja ei voitu poliisin suorittaman tarkastuksen yhteydessä tulostaa piirturilta.

KKO lausuu ratkaisussaan, että:

”Viranomaisen mahdollisuudella valvoa tehokkaasti tieliikenteen sosiaalilainsäädännön noudattamista on edellisessä kohdassa mainittujen tavoitteiden kannalta tärkeä merkitys. Vaikka laiminlyönti huolehtia tulostinpaperin riittävyydestä on rikkomuksena sinänsä vähäinen, kuuluu tietojen tulostamismahdollisuus yhtenä osana valvonnan toteuttamiseen. Kun A on suhtautunut täysin välinpitämättömästi siihen, onko paperille tulostaminen ollut lainkaan mahdollista, hänen huolimattomuuttaan on pidettävä törkeänä. Rikkomuksen vähäisyys on muutoin otettava huomioon rangaistuksen mittaamisessa.

Näin ollen A:n syyksi on luettava tieliikennelain 105 a §:n nojalla tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkominen. Oikeudenmukaisena rangaistuksena on pidettävä hovioikeuden A:lle tuomitsemaa sakkorangaistusta. Hovioikeudessa A oli tuomittu 6 päiväsakkoon.”

Todettakoon, että KKO:n päätyminen arvioimaan tapauksessa huolimattomuuden olevan törkeää poikkeaa aiemmin erittäin korkeaksi asetetusta vaatimustasosta. Tapauksessa painoarvoa tulee antaa toimialalle sekä lepoaikojen valvonnan keskeiselle merkitykselle kuljetustoimialalla.  

Ohjeistuksemme | LKOS Law Office

Huomioiden, että toimivaltaiset viranomaiset suorittavat tarkastuksia raskaan liikenteen osalta säännöllisesti, suosittelemme liikennöitsijöitä sekä näiltä palveluita ostavilta tahoilta mm. huolitsijat varmistamaan, että tarvittavat asiakirjat ovat kuljettajalla saatavilla.

Lisäksi on myös tärkeää, että niin kotimaisia kuin ulkomaisia kuljettajia ohjeistetaan, miten toimia toimivaltaisten viranomaisten kanssa ja mitä tietoa viranomaiselle on velvollista antaa. Myös poliisin toimivallasta tutkia ohjaamo ja sen sisältö on syytä antaa ohjeistus. Tämä erityisesti, koska enenevässä määrin Suomessakin kuljetuksia suorittavat ulkomaalaiset rajoitetun kielitaidon omaavat kuljettajat. Tällöin ennakolta annetun ohjeistuksen ja koulutuksen merkitys kasvaa.

Kuljetusoikeusjuristi Oscari Seppala

Avustamme mielellämme aihe alueen asioissa ja asiantuntijanamme toimii Oscari Seppälä. Hänellä on vuosikymmenen kokemus niin kuljetustoimialalta, kuljetusoikeudesta, oikeudenkäynneistä kuin yrittäjänä toimimisesta. Ole reippaasti yhteydessä, vastaamme mielellämme tiedusteluihin.

**Artikkeli on tarkoitettu informaatioksi eikä ole tarkoitettu oikeudelliseksi neuvoksi.


Uusimmat julkaisut

  • LKOS Law Office | Suomen johtava kuljetusoikeuden osaaja – Palkittu 2025
    25 helmi, 2025
  • Tulossa lainsäädäntöpäivityksiä alusturvallisuuteen
    14 helmi, 2025
  • Pakotelainsäädäntö muuttuu Pakoterikos ja Pakoterikkomus
    7 helmi, 2025
  • EU tullikoodeksin uudistus etenee - oletko valmis?
    11 joulu, 2024
  • Kuinka puolustustarvikkeita kuljetetaan Suomessa
    7 joulu, 2024
  • Kuinka työntekijän irtisanominen tehdään työn vähyyden perusteella
    22 marras, 2024
  • Miten yritykset käyttävät letter of intentiä tai memorandum of understandingiä hyväkseen
    20 marras, 2024

LKOS LAW Office uutiset

Löydät täältä viimeisimmät uutisemme sekä uusimmat tiedot lainsäädännön muutoksista. 

Tilaa ohesta uutiskirjeemme saadaksesi viimeisimmät tiedot lainsäädäntömuutoksista kuin uutisemme sähköpostiisi.

Ole yhteydessä. Kerromme mielellämme lisää viimeaikaisista tapahtumista.

Asiantuntijamme käytettävissäsi. Tutustu tarkemmin liikejuridiikan osaajiimme.

LKOS Law Office Oy I office(at)lkoslaw.fi I Business ID 2666655-6
LKOS Law Office Oy website is intended for information purposes only. It should not be relied upon as legal advice nor should it be used as a basis for any action or decision.
Copyright © LKOS Law Office Oy 2016-2025 - All rights reserved.
Privacy and cookie policy