Lausuntopyyntö: Sääntelytoimia kuljetusalan toimintaedellytysten parantamiseksi
Lausuntopyyntö: Sääntelytoimia kuljetusalan toimintaedellytysten parantamiseksi
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta, jolla muutettaisiin liikenteen palveluista annettua lakia ja eräitä muita lakeja. Tavoitteena on parantaa kuljetusalan toimintaedellytyksiä. Lausuntoja voi antaa 19.11.2025 asti.
Esitysluonnos tarkentaa tieliikenteen kabotaasia koskevaa EU-sääntelyä sujuvamman noudattamisen ja valvonnan mahdollistamiseksi sekä edistää vaihtoehtoisella polttoaineella toimivien, enintään 4 250 kg ajoneuvojen käyttöönottoa. Ministeriö on keväällä 2025 arvioinut laajasti kuljetusalaan vaikuttavia sääntelytoimia ja koonnut nyt lausuttavaksi konkreettiset muutokset.
Mitä esitetään – ja miksi?
1) Kabotaasin tarkennukset (liikenteen palveluista annetun lain 23 §)- Tavaraliikenteessä yhden kabotaasimatkan sallittu sisältö määritellään kolmeksi selkeäksi malliksi (1 kuormaus + 1 purku / useita kuormauksia + 1 purku / 1 kuormaus + useita purkuja rahtikirjaperustein).
- Linja-autoliikenteessä kabotaasi sallitaan 7 peräkkäisen päivän ajan 30 päivän jaksossa.
- Peruste & vaikutus: Pohjoismainen linja, ennakoitavuus tilaajille ja yrityksille, tehokkaampi tienvarsivalvonta ja oikeusvarmuus.
2) Hallinnolliset maksuseuraamukset
- 5 000 €: tieliikenteen kabotaasirikkomus.
- 3 000 €: kuljettajatodistuksen hankkimisen laiminlyönti.
- Peruste & vaikutus: Nopea ja suhteutettu seuraamus vähentää harmaata taloutta ja työehtojen polkemista, keventää rikosoikeusjärjestelmää; täytäntöönpanosta vastaa Oikeusrekisterikeskus.
3) Ajo-oikeudet vähäpäästöiselle kalustolle (B/BE)
- B: oikeus kuljettaa ≤ 4 250 kg vaihtoehtoisella polttoaineella toimivaa ajoneuvoa (B voimassa ≥ 2 v).
- BE: vastaava rajaus yhdistelmille, kun vetoauto on ≤ 4 250 kg (BE voimassa ≥ 2 v).
- Vaihtoehtoiset käyttövoimat: sähkö, vety, CNG/LNG (ml. biometaani), LPG, mekaaninen energia.
- Kansallinen soveltaminen Suomessa (Ahvenanmaa pois lukien) siihen asti, kun uudet EU-säännöt astuvat unionitasolla voimaan.
- Peruste & vaikutus: Madaltaa siirtymää vähäpäästöiseen kalustoon, parantaa kuljettajaresursseja ja huoltovarmuutta; liikenneturvallisuusvaikutus arvioitu vähäiseksi.
4) Ajokokeen vastaanottajat
- Suullisten teoriakokeiden vastaanottaminen poistuu ajokokeen vastaanottajan tehtävistä.
- Kelpoisuuksia kevennetään: riittää voimassa oleva liikenneopettajalupa, ja peruskoulutuksen voi täyttää “Ajokokeen vastaanottajana toimiminen” -tutkinnon osalla.
Peruste & vaikutus: Lisää ajokoekapasiteettia (arviolta jopa ~12 000 ajokoetta/vuosi), sujuvoittaa ruuhkahuippuja ja parantaa palvelun saatavuutta.
Mitä tämä merkitsee yrityksille?
- Ennakoitavuus: kabotaasirajaukset vähentävät tulkinnanvaraa ja tienvarsiviiveitä.
- Kilpailuneutraliteetti: kuljettajatodistuksen puutteeseen puututaan hallinnollisesti.
- Kaluston uudistaminen: B/BE-poikkeus helpottaa sähkö- ja muun vähäpäästöisen kaluston käyttöönottoa.
- Työvoima & huoltovarmuus: lisää käsipareja kevyempiin kuljetuksiin; tukee toimitusvarmuutta.
Kutsu lausumaan
LVM toivoo näkemyksiä yrityksiltä, alan järjestöiltä, viranomaisilta ja muilta sidosryhmiltä. Lausuntopalautteella varmistetaan, että sääntely on selkeää, oikeasuhtaista ja käytännössä toimivaa.
Lausuntoaika päättyy 19.11.2025.