Siirry pääsisältöön
  • ENG
  • FIN
LKOS Law Office
  • Etusivu
  • Henkilöstömme
    • Oscari Seppälä
    • Liene Krumina
    • Elvira Vainio
    • Ieva Azanda
  • Palvelumme
    • Sopimusoikeus
    • Yhtiöoikeus
    • Oikeudenkäynti | Riidanratkaisu
    • Työoikeus
    • ESG
    • Vakuutusoikeus
    • Tullaus
    • Pakotteet | Kansainvälinen kauppa
    • Legal Gym
    • Yrityskauppa
    • Logistiikka | Kuljetusoikeus | Merioikeus
    • Baltic Desk
    • Pro Bono
  • Asiakastarinat
  • Uutiset
  • Yhteystiedot
  • Meistä

Yhteinen haveri – mikä se on?

syyskuu 24, 2024 klo 2:27

Yhteisen haverin perusta

Yhteinen haveri on kysymyksessä, kun merellä yhteiseen vaaraan joutuneen omaisuuden yhteiseksi pelastamiseksi ryhdytään uhrauksiin tai kustannuksia aiheuttaviin toimiin. Tästä yhteisestä vaarasta pelastetut arvot jakavat pelastamisen tai vaaran torjumisen kustannukset keskenään. Yhteisestä haverista säädetään merilain (674/1994) 17 luvussa.

Mistä yhteisessä haverissa on kyse?

Kyseessä on ikivanha riskienjakojärjestelmä. Nykyaikaisen vakuutusliiketoiminnan juuret ovat yhteisessä haverissa. Yhteisessä haverissa alus, lasti ja rahti muodostavat yhteisen etupiirin. Yhteisen haverin osalliset osallistuvat siihen etujensa arvoa vastaavassa suhteessa. Erona yksityiseen haveriin on, että se kohtaa vain yhtä osapuolta.

Nykyinen yhteisen haverin oikeudellinen sääntely perustuu seuraaviin sääntöihin: 1860 ns. Glasgowin säännöt, 1864 ns. Yorkin säännöt, 1890 York-Antwerpen säännöt sekä viimeisimpänä 2004 York-Antwerpen säännöt. Säännöstöt ovat saaneet viime aikoina kasvavaa kritiikkiä.

Esimerkkejä tilanteista milloin kyseessä on yhteinen haveri

Tilanne, missä karille ajautunut alus keventää lastiaan heittäen sitä mereen. Tarkoituksena on irrottautua karilta. Kyseessä on tyypillinen yhteisen haverin tilanne. Tällöin mereen heitetyn omaisuuden arvo jaetaan yhteisessä haverissa.

Karille ajanut alus pelastetaan ja viedään hätäsatamaan tehden väliaikaisia korjauksia, jotta matkaa voidaan jatkaa. Tilanteessa pelastuspalkkio, hätäsatamakulut ja väliaikaiset korjaukset (osittain) jaetaan yhteisessä haverissa.

Milloin esim. aluksen jäähdytyskoneisto matkalla vaurioituu ja alus joutuu poikkeamaan satamassa korjaamassa koneiston lastivahingon välttämiseksi, kyseessä on tyypillinen yksityinen haveri. Tällöin kuluja ei jaeta yhteisessä haverissa.

Yhteisen haverin lainsäädännöllisestä pohjasta

Merilaki säätään 17 luvussa, että Yhteisestä haverista johtuvaan vahinkoon, menetykseen ja kustannukseen sekä niiden jakoon sovelletaan, jollei toisin sovita, vuoden 1974 York-Antwerpenin sääntöjä. Lisäksi yhteisen haverin maksuun kohdistuu meripanttioikeus merilain 3:9 §:ssä säädetysti. Tämän lisäksi merilain 13:20 §:ssä säädetysti rahdinkuljettajalla on pidätysoikeus tavaraan, kunnes vastaanottaja on joko maksanut saatavat tai asettanut niille vakuuden.

Tilanteessa, jossa haverimaksu on suoritettava lastista tai muusta tavarasta, omistaja vastaa tavaralla mutta ei henkilökohtaisesti merilain 17:5 §:ssä säädetysti. Yhteisen haverin selvitys ja jakaminen on toimitettava merivahingonselvityksellä siinä maassa ja sillä paikkakunnalla, jonka laivanisäntä määrää. Suomessa merivahingonselvityksen toimittaa merivahingonlaskija, kuten merilain 17:2 §:ssä säädetään.

Sopimusehdoista yhteisen haverin osalta

Merikuljetusten linjaliikenteen sopimusehdoissa ilmoitetaan yleisesti sovellettava York-Antwerpen sääntö (tavanomaisesti 1974 ehdot). Lisäksi ilmoitetaan missä yhteishaveri selvitetään.

Merivahingonselvitys

Varustamo kerää tarvittavat selvitykset, kustannukset ja aineiston. Merivahingonlaskija tutkii ja laatii merivahingonselvityksen. Selvityksessä arvioidaan mm. miltä osin kyseessä on yhteinen haveri, mitkä kustannukset katsotaan yhteisen haverin kustannuksiksi sekä lasketaan York-Antwerpen sääntöjen perusteella osuusmaksut. Suomessa merivahingonselvityksestä voi valittaa merioikeutteen. Merioikeuden ratkaisuun voidaan hakea muutosta korkeimmalta oikeudelta valittamalla. Todettakoon, että muualla maailmassa merivahingonselvittäjät ovat kaupallisia toimijoita.

Yhteisen haverin osuusmaksujen maksaminen

Suomessa osuusmaksujen maksaminen suoritetaan merivahingonselvityksen saatua lainvoiman. Varustamo perii tavanomaisesti tavaraomistajilta tai/ja vakuutusyhtiöiltä lastin osuuden. Lisäksi varustamo perii kaskovakuutusyhtiöltään aluksen osuuden. Tällöin myös vakuudet palautetaan. Muualla maailmassa kaupalliset Merivahingonlaskijat hoitavat myös perinnän.  

* * *

Yhteiseen haveriin kuin merenkulkuun liittyvissä asioissa asiantuntijamme on Specialist Partner Oscari Seppälä. Hän vastaa mielellään aihealuetta koskeviin kysymyksiin. 

Seppälä edustaa säännöllisesti niin pörssilistattuja, suuria kuin keskisuuria yrityksiä merenkulun toimialaan liittyvissä kysymyksissä, off shore -toiminnan sääntelyssä, kuljetusvahinkojen vastuukysymysten selvittämisessä kuin pakotteiden soveltamisessa. Olemme kuljetusalan, offshore -toimijoiden ja merenkulkutoimialan toimijoiden käytettävissä. Lisäksi edustamme näitä tahoja niin oikeudenkäynneissä kuin välitysmenettelyissä eri välityslausekkeiden soveltuessa.

Meistä | LKOS Law Office

LKOS Law Office on ympäristöystävällisen liikejuridiikan erikoisosaaja. Neuvomme asiakasyrityksiämme voittamaan kulloisetkin oikeudelliset haasteensa ja menestymään liiketoiminnassaan.

Toimistomme on valittu mm. 2021-2024 Suomen vuoden kuljetusoikeustoimistoksi. Olemme erikoistuneet merenkuluntoimialan-, off shore -toimialan, yhtiöoikeuden, työoikeuden, kansainväliseen kaupan, sopimusoikeuden kuin kuljetusoikeuden oikeudellisiin erityiskysymyksiin. Lisäksi avustamme riidanratkaisussa, oikeudenkäynneissä kuin välitysmenettelyissä päämiehiämme säännöllisesti.

Kerromme mielellämme lisää toimistostamme kuin osaamisestamme. Lue myös uutiset -osiostamme tarkemmin menestystarinoistamme sekä viimeaikaisista tapahtumistamme. Lisäksi seuraamalla meitä sosiaalisessa mediassa, kuulet viimeisimmät uutisemme ensimmäisenä.

Tahtoessanne tietää mitä palvelu intohimolla tarkoittaa, ole yhteydessä. Avustamme teitä mielellämme menestymään ja kasvamaan. Tavoitteenamme on, että yritysjuridiikan sekä liikejuridiikan palvelumme ylittävät odotuksenne.

Ole yhteydessä | LKOS Law Office liikejuridiikan edelläkävijä

**Artikkeli on tarkoitettu informaatioksi eikä ole tarkoitettu oikeudelliseksi neuvoksi.



Uusimmat julkaisut

  • LKOS Law Office | Suomen johtava kuljetusoikeuden osaaja – Palkittu 2025
    25 helmi, 2025
  • Tulossa lainsäädäntöpäivityksiä alusturvallisuuteen
    14 helmi, 2025
  • Pakotelainsäädäntö muuttuu Pakoterikos ja Pakoterikkomus
    7 helmi, 2025
  • EU tullikoodeksin uudistus etenee - oletko valmis?
    11 joulu, 2024
  • Kuinka puolustustarvikkeita kuljetetaan Suomessa
    7 joulu, 2024
  • Kuinka työntekijän irtisanominen tehdään työn vähyyden perusteella
    22 marras, 2024
  • Miten yritykset käyttävät letter of intentiä tai memorandum of understandingiä hyväkseen
    20 marras, 2024

LKOS LAW Office uutiset

Löydät täältä viimeisimmät uutisemme sekä uusimmat tiedot lainsäädännön muutoksista. 

Tilaa ohesta uutiskirjeemme saadaksesi viimeisimmät tiedot lainsäädäntömuutoksista kuin uutisemme sähköpostiisi.

Ole yhteydessä. Kerromme mielellämme lisää viimeaikaisista tapahtumista.

Asiantuntijamme käytettävissäsi. Tutustu tarkemmin liikejuridiikan osaajiimme.

LKOS Law Office Oy I office(at)lkoslaw.fi I Business ID 2666655-6
LKOS Law Office Oy website is intended for information purposes only. It should not be relied upon as legal advice nor should it be used as a basis for any action or decision.
Copyright © LKOS Law Office Oy 2016-2025 - All rights reserved.
Privacy and cookie policy