Siirry pääsisältöön
  • ENG
  • FIN
LKOS Law Office
  • Etusivu
  • Henkilöstömme
    • Oscari Seppälä
    • Liene Krumina
    • Elvira Vainio
    • Ieva Azanda
  • Palvelumme
    • Sopimusoikeus
    • Yhtiöoikeus
    • Oikeudenkäynti | Riidanratkaisu
    • Työoikeus
    • ESG
    • Vakuutusoikeus
    • Tullaus
    • Pakotteet | Kansainvälinen kauppa
    • Legal Gym
    • Yrityskauppa
    • Logistiikka | Kuljetusoikeus | Merioikeus
    • Baltic Desk
    • Pro Bono
  • Asiakastarinat
  • Uutiset
  • Yhteystiedot
  • Meistä

Kuinka puolustustarvikkeita kuljetetaan Suomessa

joulukuu 7, 2024 klo 12:07

Puolustustarvikkeiden viennit, siirrot, välitys ja kauttakuljetus Suomessa

Puolustustarvikkeiden vientiä sääntelee laki puolustustarvikkeiden viennistä (282/2012). Laki säätelee puolustustarvikkeiden viennin, siirron, välityksen ja kauttakuljetuksen valvontaa sekä valvontamenettelyä Suomessa. Artikkelissamme läpikäymme puolustustarvikkeiden kuljetukseen tarvittavat luvat ja keskeiset säännöt. Todettakoon, että LKOS Law Office Oy edustaa korkeinta juridista osaamista kuljetusoikeuden alalta Suomessa.

Milloin puolustustarvikkeiden vientiin ei kyseistä lakia sovelleta

On syytä huomata, että lakia puolustustarvikkeiden viennistä ei sovelleta, jos:

  1. Puolustusvoimat, Rajavartiolaitos tai poliisi vievät tai siirtävät tilapäisesti omistamansa tai hallinnassaan olevan puolustustarvikkeen;
  2. Edellä mainitut tahot tai niiden toimeksiannon saaneet vievät tilapäisesti hanketta varten maahantuodun puolustustarvikkeen;
  3. Vieraan valtion puolustusvoimat siirtävät tai kuljettavat hallinnassaan olevia puolustustarvikkeita Suomen alueella, jos toiminta perustuu kansainväliseen sopimukseen, kuten Pohjois-Atlantin sopimukseen (SopS 65/1997) tai EU:n kriisinhallintatehtävään; tai
  4. Toiminta on hyväksytty aluevalvontalain (755/2000) nojalla.

Puolustustarvikkeiden määritelmä | Mitä puolustustarvikkeet ovat

Puolustustarvikkeet määritellään Euroopan unionin yhteisessä puolustustarvikeluettelossa (neuvoston yhteisen kannan 2008/944/YUTP). Yleisesti todettakoon, että puolustustarvikkeeksi määritetään erityisesti sotilaskäyttöön suunnitellut tuotteet, niiden komponentit, lisälaitteet ja järjestelmät. Kyseiset tarvikkeet on määritelmällisesti jaettu 22 tuoteluokkaan. Kunkin luokan yksityiskohtainen määritelmä löytyy puolustustarvikeluettelosta.

Puolustustarvikkeiden vientiin, siirtoon, välitykseen ja kauttakuljetukseen soveltuvat säännöt

1. Vienti

Puolustustarvikkeiden vienti Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolelle edellyttää myönnettyä vientilupaa.

2.   Siirto

Siirto ETA-alueelle vaatii siirtoluvan, joka voi olla yleinen, koonti- tai yksittäinen lupa.

3.   Välitys

Välittäjän toiminta Suomen alueella edellyttää lupaa, jos välitys koskee puolustustarvikkeiden vientiä ETA-alueen ulkopuolelle tai siirtoa ETA-alueen sisällä.

4.   Kauttakuljetus

Puolustustarvikkeiden kauttakuljetus Suomen kautta edellyttää lupaa, jos viejä tai vastaanottaja on ETA-alueen ulkopuolella.

Milloin tarvitaan siirto- vai vientilupa puolustustarvikkeille?

ETA-alueelle suoritettavaan kuljetukseen haetaan siirtolupaa, mikäli hakijan ei ole mahdollista käyttää puolustusministeriön julkaisemia yleisiä siirtolupia.

ETA-alueelle voidaan hakea myös koontisiirtolupaa, jossa voi olla useita vastaanottajia useissa eri ETA-alueen valtioissa.

On myös mahdollista hakea yksittäistä siirtolupaa yksittäisille siirroille ETA-alueelle. Muihin maihin haetaan yksittäistä vientilupaa.

Vienti- ja siirtolupa on haettava siihen maahan, johon tavara Suomesta viedään ja jossa hakemuksessa mainittu loppukäyttäjä sijaitsee. Hakija vastaa siitä, että tavara toimitetaan vain siihen maahan, johon vientilupa haetaan.

Lupaharkinnan yleiset edellytykset

Yleiset edellytykset, joiden täytyttyä Suomi myöntää luvan puolustustarvikkeiden vientiin, siirtoon, välitykseen ja kauttakuljetukseen edellyttää, että vaaditut yleiset edellytykset täyttyvät:

  • Kyseisen toimen tulee olla Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisen linjan mukainen;
  • Kyseinen toimi ei saa vaarantaa Suomen kansallista turvallisuutta.

Lupaharkinnassa otetaan lisäksi huomioon mm. EU:n neuvoston yhteinen kanta (2008/944/YUTP), kyseisten puolustustarvikkeiden sotilaallinen merkitys ja vienti Suomen puolustusvalmiuksien kannalta.

Minkälaisia siirtolupatyyppejä ja käytäntöjä puolustustarvikkeisiin liittyy

1.              Yleinen siirtolupa

Yleinen siirtolupa julkaistaan avoimena lupana useille toimittajille tiettyjen ehtojen mukaisesti. Suomessa on julkaistu viisi yleistä siirtolupaa (2024).

Todettakoon, että yleinen siirtolupa julkaistaan lupaehtoineen avoimena lupana useammalle Suomeen sijoittautuneelle toimittajalle puolustustarvikkeiden siirtoon yhdelle tai useammalle ETA-alueelle sijoittautuneelle vastaanottajalle tai vastaanottajaryhmälle.

Suomi on julkaissut viisi yleistä siirtolupaa, joita ovat:

  1. Vastaanottajana on jäsenvaltion puolustusvoimat tai niiden hankintaviranomainen;
  2. Vastaanottajana on luotettavuustodistuksen saanut yritys;
  3. Tilapäinen siirto esittelyyn;
  4. Siirrot korjaukseen ja huoltoon; sekä
  5. Siirrot Suomessa tapahtuneen korjauksen tai huollon jälkeen takaisin.

2.              Koontisiirtolupa

Koontisiirtolupa myönnetään yhdelle hakijalle, joka siirtää puolustustarvikkeita useille vastaanottajille ETA-alueella. Todettakoon, että koontisiirtolupa myönnetään puolustustarvikkeiden siirtoon vastaanottajille yhdessä tai useammassa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa ja luvalla on:

  • Yksi hakija
  • Useat tuotteet, useat vastaanottajat

3.              Yksittäinen siirtolupa

Yksittäinen siirtolupa myönnetään yhdelle siirrolle yhdelle vastaanottajalle ETA-alueella perustuen kansalliseen turvallisuusintressiin.

Luvan hakemiseen vaadittavat asiakirjat

Haettaessa puolustustarvikkeille vientilupia tulee seuraavat asiakirjat esittää:

  • Virallinen vienti- ja siirtolupahakemus;
  • Virallinen rekisteröitymislomake;
  • Alkuperäinen loppukäyttäjätodistus (End-user Certificate, EUC), joka vaaditaan:
  1. Kokonaisten tuotteiden viennissä;
  2. Tuotteille saatu lupa sisältää jälleenvientikiellon;
  • Todistus käytöstä omassa tuotannossa (Own Production Declaration, OPD)
  1. Koskee komponentteja, jotka käytetään ostajan omassa tuotannossa kohdemaassa.
  2. Jälleenvienti tapahtuu kohdemaan lainsäädännön mukaisesti.
  • Lisäksi vaaditaan ostajan toimilupa, tuontilupa tai muu viranomaisvahvistus, kun aseita tai ampumatarvikkeita viedään muille kuin viranomaisille.
  • Tarvittaessa tulee hakemukseen liittää muita viranomaisen kulloisessakin tilanteessa pyytämiä selvityksiä, kuten:
  1. Kauppasopimus;
  2. Pienaseet: tuonti- ja kauttakuljetusluvat;
  3. Ruudit ja räjähteet: tekniset spesifikaatiot; tai
  4. A-tarvikkeet: rakennepiirros tuotteesta.

Luvan myöntämisen edellytykset

Puolustustarvikkeiden vientiin voidaan lupa myöntää hakijalle, joka:

  • Toimintansa luonteen tai lupa-asian käsittelyn yhteydessä ilmenneiden seikkojen perusteella on sopiva viemään, siirtämään, huolehtimaan kauttakuljetuksesta tai välittämään puolustustarvikkeita; tai
  • Arvioidaan noudattavan tämän lain ja sen nojalla annettuja säännöksiä sekä määräyksiä.

Yritysten luotettavuustodistukset puolustustarvikkeita siirrettäessä

Luotettavuustodistukset ovat voimassa kaikissa EU-jäsenvaltioissa, ja niiden saaminen edellyttää mm.:

  • Kokemusta ja kyvykkyyttä toimialalla;
  • Puolustusteollista toimintaa; tai
  • Vaatimustenmukaisuusohjelmaa tai vienninhallintajärjestelmää.

Kyseessä on uusi menettely aikaisempaan sääntelyyn verrattuna Suomelle ja se koskee yleisten siirtolupien vastaanottajia. Lista luotettavuustodistuksen haltijoista toimitetaan komissiolle ja muille jäsenvaltioille. Todistuksen saamiselle on laadittu yhteiset kriteerit (6 kpl):

  1. kokemus ja kyvykkyys toimialalla;
  2. merkityksellinen puolustusteollinen toiminta;
  3. hakija on asettanut ylempää yritysjohtoa edustavan henkilön vastaamaan puolustustarvikkeiden siirroista ja viennistä;
  4. kirjallinen sitoumus noudattaa vastaanotetun komponentin tai tuotteen loppukäyttöä ja vientiä koskevia erityisiä ehtoja;
  5.  hakija on antanut kirjallinen sitoumuksen toimittaa viranomaisille yksilöidyt tiedot vastauksena tiedusteluihin, jotka koskevat tuotteiden loppukäyttöä, jotka yritys on vienyt, siirtänyt tai vastaanottanut toisen jäsenvaltion myöntämän luvan perusteella;
  6. kuvaus yrityksessä toteutettavasta sisäisestä vaatimustenmukaisuusohjelmasta tai vienninhallintajärjestelmästä.

Kyseiset kriteerit määritellään laissa puolustustarvikkeiden viennistä 26 §:ssä. Kriteerit perustuvat seuraaviin selvityksiin, joita viranomaiselle toimitetaan:

  • yritysturvallisuusselvityksestä sekä ampuma-aselaissa tarkoitettuja lupia koskevasta selvityksestä saatuihin tietoihin hakijan luotettavuudesta sekä toiminnasta puolustustarvikkeiden tuotannon, viennin ja tuonnin alueella; sekä
  • tiedoista hakijan henkilöstöstä- ja muista voimavaroista sekä siirron- ja vienninhallintajärjestelmien toteuttamisesta.

Puolustusministeriö myöntää luotettavuustodistuksen sille, jonka arvioidaan edellä mainittujen tietojen perusteella noudattavan puolustustarvikkeiden vientiä ja siirtoa koskevia säännöksiä ja määräyksiä.

Raportointi ja loppukäyttöehdot

Luvan haltijan on raportoitava puolivuosittain tuotteiden toimittamisesta ja esitettävä loppukäyttäjätodistus. Raportointi tapahtuu Delivery Verification Form (DVF) -lomakkeen avulla.

Käytännöt puolustustarvikkeiden viennissä

Lupahakemukset, ennakkolausuntopyynnöt ja puolustustarvikemäärittelyt käsitellään puolustusministeriön asettamassa työryhmässä, johon osallistuvat toimivaltaiset viranomaiset: Puolustusministeriö, Ulkoministeriö, Sisäministeriö, Pääesikunta, SUPO sekä Tullihallitus. On syytä huomioida, että ulko- ja turvallisuuspoliittisesti esteettömät viennit ja siirrot eivät edellytä työryhmän käsittelyä.  

Lisäksi on syytä tiedostaa, että Puolustusministeriö vaatii vienti-, siirto- ja kauttakuljetusluvissa puolustustarvikkeiden loppukäytön ja loppukäyttäjän varmentamisen, kuten laissa puolustustarvikkeiden viennistä (282/2012) 15 §:ssä säädetään.

Loppukäyttäjätodistuksen vaatimuksesta

Loppukäyttäjätodistuksissa vastaanottaja sitoutuu vastaanottamaan tuotteet todistuksen mukaiseen käyttöön. Keskeistä on, että tuotteita ei jälleenviedä ilman Suomen valtion erillistä etukäteistä lupaa, pois lukien komponenttien ja alajärjestelmien viennit vastaanottajan omaan tuotantoon.

Yleisten siirtolupien käyttäminen ei sinänsä vaadi loppukäyttäjätodistuksien käyttämistä, mutta pysyvissä siirroissa edellytetään, että viejä saattaa luvan sisältämän jälleenvientiehdon tiedoksi vastaanottajalle. Tämän vuoksi on suositeltavaa, että loppukäyttäjätodistuksia pyydetään yleisten siirtolupien nojalla toteutettavissa pysyvissä siirroissa. Todettakoon, että yksittäisessä yleisessä siirtoluvassa on omat jälleenvientiehtonsa, joihin käyttäjän tulee perehtyä.

Loppukäyttäjätodistuksessa vastaanottaja sitoutuu vahvistamaan tuotteiden vastaanoton. Tämä toteutetaan Vastaanottokuittaukselle, josta viranomainen on laatinut malliasiakirjan.

Todettakoon, että toimivaltainen viranomainen on luopunut erillisestä muiden kuin pienaseiden SALW EUC:n osalta.

Sen, jolle on myönnetty vienti-, siirto-, kauttakuljetus- tai välityslupa, on toimitettava puolustusministeriölle luotettava selvitys tuotteiden toimittamisesta lupaehtojen mukaisesti määrämaahan. Tämä selvitys toteutetaan vastaanottokuittauksella eli DVF:ä käyttäen (Delivery Verification Form).

Loppukäyttäjätodistuksessa vastaanottaja sitoutuu vahvistamaan tuotteiden vastaanoton. Vastaanottajan kuittaajan tulee olla henkilö, jolla on asemansa myötä ymmärrys ja tieto vastaanotetuista tuotteista.

Luvan haltijan tulee säilyttää alkuperäiset vastaanottokuittaukset omassa vientikirjanpidossaan. Lisäksi luvan haltija toimittaa skannatut kuittauslomakkeet puolustusministeriölle puolivuosittain vientiselvityksen yhteydessä. Mikäli jokin vastaanottokuittaus ei ehdi vientiselvityksen oheen, on siitä laitettava tieto vientiselvityksen lisätietoja-kohtaan, ja kyseinen kuittaus toimitettava puolustusministeriölle jälkikäteen.

Puolustustarvikkeiden vienti ja tulli-ilmoitukset käytännössä

Puolustustarvikkeiden väliaikainen vientilupa ETA-alueen ulkopuolelle sekä siirtolupa Norjaan, Islantiin ja Liechtensteiniin

Luvanhaltijan tulee ilmoittaa lupa tulli-ilmoituksella vientimenettelyyn asettamisvaiheessa. Luvan mukaisten tuotteiden on oltava Tullin tarkastettavissa. Tulli merkitsee luvan sähköisessä järjestelmässä. Tuotteet tulee tulliselvittää määrämaassa, jolloin tämä tullausasiakirja toimii todistuksena tuotteiden maahantuonnista kolmanteen maahan. Kun tuotteet palautetaan takaisin Suomeen, ne tulee tulliselvittää, jolloin Suomen Tullin antama tuontitullauspäätös toimii todistuksena tuotteiden palauttamisesta takaisin Suomeen. Luvanhaltijan tulee esittää Tullin tekemä tuonnin tullauspäätös puolustusministeriölle todisteeksi tuotteiden palauttamisesta Suomeen.

Puolustustarvikkeiden pysyvä vientilupa ETA-alueen ulkopuolelle sekä siirtolupa Norjaan, Islantiin ja Liechtensteiniin

Luvanhaltijan tulee ilmoittaa lupa tulli-ilmoituksella vientimenettelyyn asettamisvaiheessa. Luvan mukaisten tuotteiden on oltava Tullin tarkastettavissa. Tulli merkitsee luvan sähköisessä järjestelmässä. Tuotteet tulee tulliselvittää määrämaassa, jolloin tämä tullausasiakirja toimii todistuksena tuotteiden maahantuonnista kolmanteen maahan. Luvanhaltijan tulee esittää määrämaan Tullin antama todistus maahantuonnista tai loppukäyttäjän antama vastaanottokuittaus puolustusministeriölle todisteeksi tapahtuneesta maastaviennistä.

Puolustustarvikkeiden väliaikainen siirtolupa EU-maihin

Luvanhaltijan tulee tehdä ilmoitus tullille ennen puolustustarvikkeiden siirtoa Suomesta. Ilmoituksen tulee sisältää kauppalasku tai vastaava dokumentti, josta siirrettävät tuotteet on yksilöitävissä sekä tieto luvan numerosta, kuljetusvälineestä ja lastausajankohdasta sekä –paikasta. Luvan mukaisten tuotteiden on oltava Tullin tarkastettavissa. Tulli merkitsee luvan sähköisessä järjestelmässä. Luvanhaltijan tulee puolustusministeriön niin pyytäessä esittää puolustustarvikkeen palautumisen todistavat kuljetusasiakirjat todisteeksi puolustustarvikkeen palautumisesta Suomeen.

Puolustustarvikkeiden pysyvä siirtolupa EU-maihin

Luvanhaltijan tulee tehdä ilmoitus tullille ennen puolustustarvikkeiden siirtoa Suomesta. Ilmoituksen tulee sisältää kauppalasku tai vastaava dokumentti, josta siirrettävät tuotteet on yksilöitävissä sekä tieto luvan numerosta, kuljetusvälineestä ja lastausajankohdasta sekä –paikasta. Luvan mukaisten tuotteiden on oltava Tullin tarkastettavissa. Tulli merkitsee luvan sähköisessä järjestelmässä. Määrämaassa loppukäyttäjältä on pyydettävä todistus tuotteiden saapumisesta maahan. Luvanhaltijan tulee esittää määrämaan Tullin antama todistus maahantuonnista tai loppukäyttäjän antama vastaanottokuittaus puolustusministeriölle todisteeksi tapahtuneesta maastaviennistä.

Puolustustarvikkeiden kauttakuljetuslupa

Luvanhaltijan tulee tehdä ilmoitus tullille ennen puolustustarvikkeiden siirtoa Suomesta. Ilmoituksen tulee sisältää tulee sisältää kauppalasku tai vastaava dokumentti, josta kauttakuljetettavat tuotteet on yksilöitävissä sekä tieto luvan numerosta, kuljetusvälineestä ja lastausajankohdasta sekä –paikasta. Luvan mukaisten tuotteiden on oltava Tullin tarkastettavissa. Tulli merkitsee luvan sähköisessä järjestelmässä. Määrämaassa loppukäyttäjältä on pyydettävä todistus tuotteiden saapumisesta maahan. Luvanhaltijan tulee esittää määrämaan Tullin antama todistus maahantuonnista tai loppukäyttäjän antama vastaanottokuittaus puolustusministeriölle todisteeksi tapahtuneesta kuljetuksesta.

Kustannuksista lupien saamiseksi puolustustarvikkeiden vientiin

Puolustustarvikkeiden kaikki siirto- ja vientiluvat ovat maksullisia. Puolustusministeriön myöntämä siirto-, koontisiirto-, vienti- ja kauttakuljetuslupa maksavat 150 euroa. Mikäli lupa vaatii Valtioneuvoston käsittelyn, maksaa lupa 190 euroa. Rekisteröityminen yleisen siirtoluvan käyttäjäksi maksaa 80 euroa (hinnat 2024). Ennakkolausunnon hakeminen on maksutonta.

Ole yhteydessä kuljetusoikeuden ja kansainvälisen kaupan asiantuntijaan

Kansainvälisen kaupan ja kuljetusoikeuden asiantuntijamme vastaavat mielellään puolustustarvikkeiden vientiin, tuontiin sekä kauttakulkuun liittyvin tiedusteluihinne. Ole rohkeasti yhteydessä.

**Artikkeli on tarkoitettu informaatioksi eikä ole tarkoitettu oikeudelliseksi neuvoksi.


Uusimmat julkaisut

  • LKOS Law Office avusti Signet Bank AS:ää uudelleenrahoituksessa ja vakuusjärjestelyissä
    11 kesä, 2025
  • Uusi sähkömarkkinalaki 2025 – tärkeimmät muutokset ja vaikutukset | LKOS Law Office
    5 kesä, 2025
  • Yhteistoimintalaki uudistuu heinäkuussa 2025
    4 kesä, 2025
  • Työaikaa ja vuosilomia koskevien saatavien vanhentumisaikoihin suunnitteilla muutoksia
    4 kesä, 2025
  • LKOS Law Office | Suomen johtava kuljetusoikeuden osaaja – Palkittu 2025
    25 helmi, 2025
  • Tulossa lainsäädäntöpäivityksiä alusturvallisuuteen
    14 helmi, 2025
  • Pakotelainsäädäntö muuttuu Pakoterikos ja Pakoterikkomus
    7 helmi, 2025

LKOS LAW Office uutiset

Löydät täältä viimeisimmät uutisemme sekä uusimmat tiedot lainsäädännön muutoksista. 

Tilaa ohesta uutiskirjeemme saadaksesi viimeisimmät tiedot lainsäädäntömuutoksista kuin uutisemme sähköpostiisi.

Ole yhteydessä. Kerromme mielellämme lisää viimeaikaisista tapahtumista.

Asiantuntijamme käytettävissäsi. Tutustu tarkemmin liikejuridiikan osaajiimme.

LKOS Law Office Oy I office(at)lkoslaw.fi I Business ID 2666655-6
LKOS Law Office Oy website is intended for information purposes only. It should not be relied upon as legal advice nor should it be used as a basis for any action or decision.
Copyright © LKOS Law Office Oy 2016-2025 - All rights reserved.
Privacy and cookie policy